de-5-beste-supplementen - degezondheidsblog

De 5 beste supplementen voor je gezondheid

Als je gezond en gevarieerd eet en daarmee al genoeg vitaminen, mineralen, eiwitten en vetten binnenkrijgt, heb je vaak geen supplementen nodig. Maar ze kunnen soms wel een aanvulling zijn, bijvoorbeeld om lekkerder in je vel te zitten, beter te slapen en sneller te herstellen na het sporten. Dit zijn de 5 beste supplementen.

Nummer 1 – Vitamine D

Vitamine D hebben we nodig om calcium uit voeding te kunnen halen en het helpt om je botten en tanden sterk te houden. Ook heeft het invloed op de werking van de hersenen en de spierfuncties. Zonlicht is een belangrijke bron van vitamine D. Maar in de koude en donkere herfst- en wintermaanden vangen we vaak niet genoeg daglicht, waardoor er een vitamine D-tekort kan ontstaan. Je kunt vitamine D ook uit voeding halen, zoals vette vis, zoals zalm en makreel, eieren en roomboter.

Een tekort aan vitamine D kan uiteenlopende klachten geven, zoals een energietekort, zwakkere botten, bloedend tandvlees, spier- en gewrichtspijn en op lange termijn zelfs hartproblemen. Deze vitamine is daarnaast essentieel voor de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, ook wel bekend als het ‘feel good’ hormoon omdat het je stemming positief beïnvloedt.

Er zijn verschillende 2 vormen: vitamine D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol). Je haalt ze allebei uit voeding en UV-licht, maar vitamine D3 is net iets effectiever dan vitamine D2. Daarom zit D3 vaak in voedingssupplementen.

Nummer 2 – Magnesium

Magnesium heeft invloed op de aanmaak van hormonen, botopbouw, spierontwikkeling en de werking van de spieren en het zenuwstelsel. Ook helpt magnesium bij het reguleren van de bloeddruk en het cholesterol. Er zijn aanwijzingen dat dit mineraal bijdraagt aan een goede werking van insuline en het regelen van je bloedsuikergehalte, wat vooral bij diabetes type 2 gunstig kan zijn. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat magnesium de werking van ons geheugen bevordert, vooral naarmate we ouder worden. Je kunt het ook gebruiken om beter te slapen. Magnesium speelt namelijk een rol bij de productie van melatonine, een hormoon dat je slaap- en waakritme reguleert.

Een tekort kan zorgen voor vermoeidheid, een depressieve stemming, slapeloosheid, hartkloppingen en spierzwakte en voor PMS en menstruatiepijn bij vrouwen. Magnesium haal je uit voeding als brood en graanproducten, melk, groene groenten, peulvruchten, bananen, pure chocolade en noten. Bij een tekort kun je magnesiumsupplementen gebruiken.

Nummer 3 – Visolie

In visolie zitten gezonde vetzuren, zoals omega-3, wat je van nature in vette vissen als zalm, forel en haring vindt. Het zit ook in kleine hoeveelheden in eieren en bepaalde soorten vlees. Omega-3-vetzuren helpen om het risico op hart- en vaatziekten tegen te gaan en hebben onder andere positieve effecten op de huid, de ogen en het geheugen.

Als je voldoende omega-3 binnenkrijgt, neemt het ‘goede’ cholesterol HDL toe en verlaag je het ‘slechte’ LDL-cholesterol. Het is effectief tegen ontstekingen, werkt bloeddrukverlagend en verkleint de kans op bloedstolling. Omega-3 kan zelfs helpen bij afvallen. Veel vrouwen gebruiken het bij de zwangerschap omdat visolie bijdraagt aan een goede ontwikkeling van het kind, want het heeft invloed op het leer-, denk- en spraakvermogen, de motoriek, het geheugen en het humeur. Heb je een tekort, dan kan een omega-3-supplement uitkomst bieden.

Nummer 4 – Valeriaan

Valeriaan is een kruid dat snel voor meer rust zorgt bij zenuwen, stress en spanningen. Ook helpt het bij slapeloosheid of slecht slapen. De wortel van deze plant werkt rustgevend en kan daardoor zorgen voor een verbeterde nachtrust. En doordat je ’s nachts ontspannen in slaap kunt vallen, heb je de volgende dag meer energie. Dus wil je beter slapen en geen slaapmiddelen slikken, dan is valeriaan een goed natuurlijk alternatief. Vooral in combinatie met passiebloem heeft het kruid een ontspannend effect.

Nummer 5 – Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant dat onder andere in fruit als kiwi’s en aardbeien, groente en aardappelen te vinden is. Je hebt deze vitamine onder andere nodig om ijzer op te nemen, het immuunsysteem te verbeteren, je weerstand op peil te houden en je energieker te voelen. Ook draagt de vitamine bij aan een goed werkend zenuwstelsel, gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten en snelle wondgenezing. Door het positieve effect op de weerstand nemen mensen vaak extra vitamine C in de herfst- en winterperiode om griep en verkoudheid tegen te gaan. Daarvoor zijn er vitamine C-supplementen op de markt.

Wanneer supplementen innemen?

Als je genoeg voedingsstoffen uit je voeding haalt, heb je natuurlijk niet altijd een aanvulling nodig. Maar soms helpen extra vitamines, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen wel om je net een gezonder en fitter gevoel te geven. Lukt het jou niet om altijd gezond en gevarieerd te eten en je dagelijkse portie groenten en fruit binnen te krijgen, dan kunnen supplementen uitkomst bieden. Vooral voor mensen die baat hebben bij extra voedingsstoffen, zoals zwangere vrouwen, jonge kinderen en ouderen. Daarnaast kan het verstandig zijn om bepaalde voedingssupplementen te gebruiken als je een verminderde weerstand hebt. Golden Naturals is een bekend merk op het gebied van (voedings)supplementen, dat alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt.

Wil je supplementen gaan proberen, maar twijfel je of het iets voor jou is? Overleg dan met een arts of voedingsdeskundige.

Meer weten?

Shopvoorgezondheid is een webshop, gespecialiseerd in producten op het gebied van gezondheid, veiligheid en wellness. In ons assortiment vind je allerlei gezondheidsartikelen, zoals Golden Naturals supplementen, bloeddrukmeters, daglichtlampen en luchtbevochtigers. Alles voor een goed en gezond leven!

Wil je meer weten over een gezonde leefstijl of heb je een persoonlijk productadvies nodig? Neem contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *