Saturatiemeter - saturatie meten - de gezondheidsblog

Wat is saturatie en hoe kun je je saturatie meten?

Saturatie is de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Het is belangrijk om je zuurstofgehalte in de gaten te houden, omdat je lichaam voldoende zuurstof nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Zeker voor mensen met een longaandoening als COPD of astma, hartpatiënten of sporters kan saturatie meten zinvol zijn. Maar hoe doe je dat?

Het zuurstofgehalte in je bloed staat ook wel bekend als saturatie. Wanneer we ademhalen, haalt ons lichaam zuurstof uit de lucht en geeft dit vervolgens door aan het bloed. Die zuurstof is nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Als je zuurstofgehalte te laag is, kun je dit merken aan symptomen als kortademigheid, een futloos gevoel en vermoeidheid.

Vooral bij longaandoeningen, zoals COPD of astma, komt een lage saturatie voor. Daarom is het goed om regelmatig je saturatie te meten als je een luchtwegaandoening hebt, zodat je dit in de gaten kunt houden. Maar ook voor sporters of mensen met het coronavirus kan het goed zijn om het zuurstofgehalte te controleren. Als je veel sport, kan de hoeveelheid zuurstof in je bloed van invloed op je prestaties zijn. Bij (een vermoeden van) corona is het goed om je waarden in de gaten te houden, omdat je zuurstofsaturatie gedaald kan zijn als gevolg van het coronavirus.

Wanneer heb je een te lage saturatie?

Saturatie wordt uitgedrukt in een percentage. Een gezonde saturatiewaarde ligt tussen de 95 en 99 procent. Bij mensen met COPD is de normale saturatie zo’n 92 procent. Over een te hoge saturatie hoef je je geen zorgen te maken: een saturatie van 100% is dus niet gevaarlijk.

Ligt jouw zuurstofgehalte onder de 90 procent? Dan kun je het beste zo snel mogelijk een dokter raadplegen. Als de hoeveelheid zuurstof in je bloed te laag is, kan extra zuurstof toedienen noodzakelijk zijn. Te weinig zuurstof kan schade aanrichten aan de organen, zoals longen, hart of hersenen.

Symptomen lage saturatie

Als je een longaandoening hebt, weet je dat het verstandig is om je zuurstofgehalte in de gaten te houden. Maar wat als je geen luchtwegaandoening hebt? Aan deze symptomen kun je een te lage waarde herkennen:

  • Kortademigheid (bij rust en lichte inspanning)
  • Vermoeidheid
  • Gevoel van zwakte, minder kracht
  • Jezelf suf of verward voelen of vergeetachtig zijn
  • Hoge hartslag of ademhalingsfrequentie
  • Een blauwe huidskleur, vooral bij de vingers, lippen en nagels
  • Angstgevoelens

Saturatie meten, hoe doe je dat?

Voor een meting van je zuurstofsaturatie (SPO2) hoef je niet per se naar de dokter. Je kunt dit thuis makkelijk in de gaten houden met een saturatiemeter, ook wel zuurstofmeter, oximeter of pulse-oximeter genoemd. Dit apparaatje meet niet alleen je saturatie, maar ook je hartslag. Een saturatiemeter werkt eenvoudig. Je hoeft alleen maar het apparaatje met het klemmetje op je vinger te zetten en op een knopje te drukken om een meting uit te voeren. Lees je waarden af en check of je een gezonde saturatie hebt.

Hoe kun je je saturatie verhogen?

  1. Beweeg voldoende. Ga bijvoorbeeld elke dag een half uurtje wandelen of fietsen. Als je beweegt, gaat je hart sneller kloppen en ga je ook sneller ademhalen. Hierdoor zorg je voor meer zuurstof in het bloed.
  2. Zorg dat je zo veel mogelijk in de buitenlucht bent. Nog beter: ga lekker naar buiten om een wandeling te maken of te sporten, zodat je je beweging meteen krijgt.
  3. Neem de tijd om te ontspannen. Lukt dit niet zo goed? Dan kun je meditatie of ademhalingsoefeningen proberen.
  4. Let op je ademhaling, zeker bij het sporten. Wanneer je te veel ademhaalt bij het trainen, gaat het koolzuurgehalte in het bloed omlaag. Dit terwijl het lichaam koolzuurgas ofwel koolstofdioxide nodig heeft om zuurstof door te sturen naar je celen. Adem je te weinig, dan gaat dit juist omhoog waardoor er weer te veel zuurstof doorgegeven wordt aan de cellen. Daarom wordt tijdens cardio-training aangeraden om door je neus te ademen in plaats van door de mond.
  5. Kies voor voeding met veel ijzer, zoals spinazie, broccoli, walnoten, kip, dadels, vijgen of volkoren brood. Als je namelijk te weinig ijzerrijke voedingsproducten eet, kunnen je rode bloedcellen de zuurstof minder goed vasthouden. Dit verbeter je door meer ijzer te eten. Eet daarnaast niet te veel zout: dit kan ervoor zorgen dat je nieren meer zuurstof uit het bloed halen.

Nog tips nodig? Wij helpen graag!

Shopvoorgezondheid is een webshop, gespecialiseerd in producten op het gebied van gezondheid, veiligheid en wellness. In ons assortiment vind je allerlei gezondheidsartikelen, zoals glucosemeters, bloeddrukmeters, wake-up lights, daglichtlampen, luchtbevochtigers, luchtreinigers en nog veel meer. En we helpen je graag met een persoonlijk productadvies. Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *