Vitamine B12 - degezondheidsblog foto

Waarom extra vitamine B12 niet alleen voor vegans en vegetariërs goed is

Vitamine B12 staat bekend als een voedingssupplement waar vooral voor mensen die geen vlees, vis of zuivel eten baat bij hebben. Maar soms kan extra B12 slikken ook zinvol zijn als je geen vegan of vegetariër bent. Wij vertellen je meer over deze belangrijke vitamine aan de hand van 5 vragen en antwoorden.

1. Wat is vitamine B12 en wat zijn de voordelen voor je gezondheid?

Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine die wordt aangemaakt door bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Daarom vind je het vooral in dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en melk. Ook zit B12 in sommige vegetarische voedingsmiddelen, zoals sojamelk of vleesvervangers. Gedroogd zeewier en algen bevatten een stof die lijkt op B12, maar in deze vorm kan je lichaam het niet goed opnemen.

Je hebt vitamine B12 nodig om rode bloedcellen aan te maken, wat weer van belang is om zuurstof te kunnen vervoeren in het bloed. Deze vitamine draagt bij aan een goede werking van je zenuwstelsel en je weerstand en de aanmaak van DNA. Mogelijk heeft het ook een positief effect op je welzijn. Zo wordt wel eens een link gelegd tussen een vitamine B12-tekort en winterdepressie: vegetariërs zouden door een gebrek aan deze vitamine vaker last hebben van klachten als somberheid en vermoeidheid in de donkere tijd van het jaar. Hoewel de voordelige effecten bij een seizoensgebonden depressie niet wetenschappelijk zijn aangetoond, lijken sommige mensen hebben wel baat bij te hebben bij extra B12.

2. Hoe krijg je vitamine B12 binnen?

Je kunt je dagelijkse portie vooral halen uit dierlijke voedingsproducten, zoals vlees, melk en eieren. Ons lichaam kan de vitamine zelf wel aanmaken in de dikke darm, maar neemt het hier alleen niet goed op. Hoeveel je er dagelijks van nodig hebt, is afhankelijk van je leeftijd en geslacht. Voor jongeren van boven de 14 jaar en volwassen mannen en vrouwen geldt een dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 2,8 microgram. Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Dan heb je er wat meer van nodig voor een gezonde groei van je kindje.

Voor veel mensen is het niet zo moeilijk om deze vitamine uit voeding te halen. Zo zit in een stuk zalm van 100 gram al zo’n 4 microgram, bevat een stuk rundvlees van 75 gram ongeveer 1,6 microgram en komt de hoeveelheid B12 in een schaaltje halfvolle yoghurt van 150 gram neer op 1,1 microgram. In Nederland krijgen we eerder te veel B12 binnen dan te weinig. Dit is geen probleem voor je gezondheid. Krijg je te weinig binnen, dan kan dat wel klachten met zich meebrengen.

3. Wat zijn de symptomen van een vitamine B12-tekort?

Een gebrek aan deze vitamine kan allerlei gezondheidsklachten geven, zoals vermoeidheid, een somber gevoel, tintelingen in je vingers, oorsuizen, duizeligheid, spierzwakte en hoofdpijn. Daarnaast kan je geheugen er op langere termijn op achteruit gaan. Omdat het bijvoorbeeld kan zorgen voor geheugenverlies wordt een tekort ook wel eens geassocieerd met dementie.

4. Welke groepen hebben het grootste risico op te weinig B12?

Ben je vegetariër of veganist, dan is de kans groot dat je te weinig van deze vitamine binnen krijgt via voeding. Maar ook als je wel vlees en zuivel eet, kun je een tekort krijgen. Bij sommige mensen neemt het lichaam niet voldoende vitamine B12 op, bijvoorbeeld door een maag-darm-infectie of doordat je lichaam niet genoeg maagzuur of te weinig van het eiwit Intrinsic Factor aanmaakt. Ook bij darmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn, kan je last hebben van een verminderde opname. Bij ouderen is het risico op een tekort groter omdat de productie van maagzuur op latere leeftijd afneemt. Daarnaast is er medicatie die de opname kan verstoren. Denk aan maagzuurremmers en metformine, een medicijn bij diabetes.

Eet je geen vlees en andere dierlijke producten of ben je boven de 60 jaar? Dan doe je er goed aan om regelmatig te checken of je wel voldoende vitamine B12 binnenkrijgt.

5. Wat kun je doen bij een tekort?

Denk je dat je te weinig B12 in je lichaam hebt? Om hier zeker van te zijn, moet je dit wel altijd laten vaststellen door een (huis)arts. Dit kan door middel van bloedonderzoek. Blijkt dat je inderdaad te weinig vitamine B12 binnen krijgt, dan kan je dokter je het beste adviseren wat te doen. Vaak is een tekort niet simpelweg op te lossen, bijvoorbeeld door meer dierlijke producten te eten. Vegetariërs kunnen dit wel compenseren door meer eieren te eten of melk te drinken, maar er zijn ook alternatieven. Denk aan een voedingssupplement.

Je hebt ook mensen die wel genoeg van deze vitamine binnenkrijgen via voeding, maar het niet goed kunnen opnemen. In dat geval kunnen injecties of vitamine B12-supplementen helpen. Vaak zit hier een veel grotere hoeveelheid in dan je eigenlijk nodig hebt. In de vorm van tabletten neem je de vitamine op via het mondslijmvlies, zodat je het maag-darmkanaal kunt omzeilen.

Voor een injectie moet je natuurlijk naar je dokter, maar tabletten kun je ook thuis innemen als bij jou is vastgesteld dat je te weinig binnenkrijgt. Het merk Golden Naturals heeft verschillende soorten vitamine B12, zoals B12 1000 mcg. Deze aanvulling op je voeding helpt om je energieker te voelen, je gemoedstoestand te verbeteren en belangrijke lichaamsfuncties te ondersteunen, zoals een goede werking van het zenuwstelsel en immuunsysteem en de aanmaak van rode bloedcellen.

Persoonlijk advies nodig? Wij helpen graag!

Shopvoorgezondheid is een webshop, gespecialiseerd in producten op het gebied van gezondheid, veiligheid en wellness. In ons assortiment vind je allerlei gezondheidsartikelen, zoals daglichtlampen, bloeddrukmeters, glucosemeters, weegschalen en nog veel meer. En we helpen je graag met een persoonlijk productadvies. Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *