Hittegolf - DeGezondheidsblog foto

Tropische temperaturen! Wat te doen bij een hittegolf?

In de zomer krijgen we steeds vaker te maken met tropische temperaturen in Nederland. Zo’n hittegolf betekent gezellig terrasjes pakken, verkoeling zoeken in het zwembad en heel veel ijsjes eten. Maar ook extra goed voor jezelf zorgen, vooral voor ouderen en bij gezondheidsproblemen zoals diabetes. Wij vertellen je wat je kunt doen (of juist niet) bij hitte.

Tip 1: Doe alles in een wat lager tempo

Met extreme warmte kunnen de meest simpele activiteiten al veel meer moeite kosten dan normaal, zoals koken, de was doen of een stukje wandelen. Doe daarom alles wat rustiger aan en luister goed naar je lichaam. Heb je een volle agenda? Kijk dan of je wat dingen kan verschuiven of vraag er hulp bij. En las als dat kan tussen de middag een siësta of powernap in om tussendoor op te laden.

Ben je aan het werk met dit warme weer? Dan kun je je vermoeider voelen en ligt je concentratie misschien ook lager dan normaal. Ga wat vaker water halen en verdeel grote projecten in kleine overzichtelijke taken, zo houd je het wat makkelijker vol.

Tip 2: Ga goed voorbereid op pad

Zorg dat je altijd een flesje water en zonnebrandcrème bij hebt. Ook kan het handig zijn om een anti-insectenmiddel mee te nemen, vooral in de avonden als de muggen volop actief zijn. Draag lichte en luchtige kleding, een zonnebril en een petje of hoedje.

Tip 3: Onderneem zoveel mogelijk in de ochtend of in de avond

Moet je de deur uit bij een hittegolf, bijvoorbeeld om boodschappen te doen? Doe dit dan zoveel mogelijk in de ochtend en zorg ook meteen dat je voldoende in huis hebt zodat je niet steeds de warmte hoeft te trotseren. Plan je afspraken zoveel mogelijk in de ochtend, dan is het nog een stuk koeler. Voor activiteiten waarbij je niet de deur uit hoeft, maar die wel inspanning kosten is het soms beter om ze ’s avonds te plannen. Denk aan opruimen of wandelen. Vaak is het dan toch zó warm dat je minder goed in slaap kan komen.

Tip 4: Drink voldoende, ook als je geen dorst hebt

Ga uit van minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag en neem kleine slokjes. Zo voorkom je dat je uitgedroogd raakt. Je kunt ook iets anders drinken, zoals vers fruitsap, tomatensap, melk, bouillon of thee. Alcohol en cafeïne kun je beter wel vermijden omdat dit juist uitdroogt.

Tip 5: Vergeet ook niet om goed te eten

Met de warmte hebben we vaak minder honger, maar het is wel van belang om voldoende te eten. Het kan dan helpen om kleinere porties te eten en voor lichte maaltijden te kiezen. Neem bijvoorbeeld een handje aardbeien of een stukje watermeloen. Lekker verfrissend en je krijgt ook meteen goede voedingsstoffen binnen. Vind je het toch moeilijk om genoeg groente en fruit binnen te krijgen op tropische dagen? Met een slowjuicer of blender maak je heel makkelijk sapjes en smoothies met vers fruit en groenten.

Tip 6: Smeren, smeren, smeren

Op zomerse dagen kan de zonkracht flink oplopen. Is de zonkracht 6 of hoger, dan is er zelfs kans dat je al na minuten verbrandt. Vooral overdag tussen 11.00 en 16.00 uur is het goed om die felle zonnestralen zoveel mogelijk te vermijden. Moet je toch naar buiten? Vermijd dan de directe zon en smeer je in met een zonnebrandcrème met hoge factor (minimaal 30), ook als het bewolkt is. Herhaal dit elke 2 uur en vergeet jezelf niet opnieuw in te smeren als je in het water bent geweest.

Tip 7: Houd het in huis en op je werk lekker koel

Is het buiten kouder dan binnen? Blijf dan vooral in huis. Sluit de ramen, deuren en zonwering, zodat er geen warmte meer naar binnen komt. Laat het ’s avonds of vroeg in de ochtend als het is afgekoeld zoveel mogelijk luchten.

via GIPHY

Wil het echt maar niet afkoelen? Plaats een ventilator, luchtkoeler of airco in huis of op je werk. Deze apparaten zorgen allemaal op hun eigen manier voor verkoeling. Een ventilator blaast koude lucht door de ruimte, maar de temperatuur daalt daardoor niet. Een luchtkoeler laat de gevoelstemperatuur wel dalen. Dit apparaat zorgt voor een koel briesje en bevochtigt tegelijkertijd de lucht, maar is minder krachtig dan airconditioning. Met een airco is het snel een stuk frisser en je kunt zelf de temperatuur instellen. Wel kan de lucht bij gebruik van dit apparaat erg droog worden, wat kan zorgen voor kwaaltjes als geïrriteerde slijmvliezen en droge ogen.

Tip 8: Diabetes en warmte? Meet je bloedsuiker vaker

Extreme warmte kan ook invloed hebben op je bloedsuikerwaarden. Vaak merken mensen met diabetes type 1 dat hun bloedsuikerspiegel dan stijgt. Maar wat de warmte doet bij iemand met diabetes, is voor iedereen weer anders omdat ook voeding, het vochtgehalte in je lichaam en beweging hier invloed op hebben. Controleer daarom vaker je glucose. Als er dan grote verschillen in je glucosewaarden zitten, kun je hier beter op inspelen.

Tip 9: Houd tekenen van uitdroging in de gaten

Vooral voor ouderen is dit van belang. Op hogere leeftijd heb je minder dorst, werken je nieren minder goed en kan je lichaam minder makkelijk afkoelen door middel van zweten. Dat maakt de kans op uitdroging groter. Drink je te weinig, dan kun je dit zien aan donkere urine. Een ander signaal dat hierop kan wijzen, is minder vaak naar de wc moeten dan je gewend bent. Met een simpele test check je het snel als je uitdroogt. Knijp in de huid op de rug van je hand, tussen je pols en je vingers en til de huid op. Laat vervolgens weer los. Als je huid niet meteen terugschiet, krijg je mogelijk te weinig vocht binnen en heb je meer water nodig.

Heb je diabetes en gebruik je insuline? Houd er dan rekening mee dat uitdroging ervoor kan zorgen dat je insuline minder goed werkt. Het is dus extra belangrijk om dit in de gaten te houden.

via GIPHY

Tip 10: Medicijnen? Bescherm ze tegen de hitte

Sommige medicijnen blijven bij extreem hoge temperaturen minder goed houdbaar. Controleer dit altijd in de bijsluiter of vraag advies aan je huisarts. Heb je diabetes? Bewaar je glucosemeter, teststrips en insuline dan altijd koel (tussen de 2 en 8 graden) en vermijd temperatuurwisselingen. Je hebt ook speciale insuline-koeltasjes voor de warme dagen en op vakantie.

Tip 11: Geniet!

Natuurlijk heeft die tropische warmte ook veel voordelen. Het zonnetje nodigt uit om erop uit te gaan en door het extra licht geven zonnige dagen je stemming vaak ook nog een boost. Profiteer daar dus zoveel mogelijk van. Ga wat vaker naar buiten, haal een ijsje, neem een verfrissend zwembad of voetenbadje en geniet ’s avonds van lange zomeravonden in de buitenlucht. En doe alles vooral op je gemak.

Persoonlijk advies nodig? Wij helpen graag!

Shopvoorgezondheid is een webshop, gespecialiseerd in producten op het gebied van gezondheid, veiligheid en wellness. In ons assortiment vind je allerlei gezondheidsartikelen, zoals bloeddrukmeters, glucosemeters, insuline-koeltasjes, cholesterolmeters, weegschalen en nog veel meer. En we helpen je graag met een persoonlijk productadvies. Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *