herfstdip-tips-degezondheidsblog-min

Somber door een herfstdip? Deze 6 tips helpen!

De zomerse dagen zijn echt voorbij en het is alweer langer donker. Veel mensen voelen zich daardoor somberder. Om die somberheid van de herfstdip tegen te gaan, hebben wij 6 tips voor je.

Tip 1 – Ga eropuit!

Bij slecht weer zit je natuurlijk het liefst binnen. Hoewel het heerlijk is om lekker op de bank te hangen, is het ook goed om af en toe onder de mensen te zijn. Trek jezelf dus ook eens van die bank af en spreek af met een vriend of vriendin. Al is het maar even koffiedrinken of een stukje wandelen. Je zal zien dat het je meer energie geeft!

Tip 2 – Probeer nieuwe dingen

Doe eens iets wat je nooit eerder hebt gedaan. Maak een lijstje met allerlei dingen die je nog eens in je leven wil doen. Het hoeven niet meteen wereldschokkende ideeën te zijn: iets simpels als een andere wandelroute nemen of een nieuw drankje uittesten is ook prima. Door jezelf een uitdaging te geven, worden er nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt. Dat is goed voor je humeur en intelligentie.

Tip 3 – Slik vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding in ons lichaam op te nemen. Dat is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Zonlicht is de grootste bron van vitamine D, maar in de herfst is er minder zonlicht. Eet juist dan extra vitamine D-rijk voedsel, zoals vette vis, vlees en eieren. Eet je weinig vlees of ben je vegetarisch of veganist? Dan kun je vitamine D-supplementen slikken.

Tip 4 – Ga buiten wandelen

Voor een portie extra daglicht is het goed om zoveel mogelijk buiten te zijn. Zo kun je in de werkpauze lekker buiten wandelen. Dan leer je ook nog die leuke collega beter kennen. Of ga in het weekend een heerlijke herfstwandeling maken en neem al het moois van de natuur in je op, zoals de kleurrijke bomen en de knisperende herfstblaadjes. Daarnaast kun je het tekort aan daglicht compenseren met een daglichtlamp. Iedere ochtend een half uurtje voor zo’n lamp zitten, kan al snel zorgen voor een vrolijker en fitter gevoel.

Tip 5 – Slaap voldoende

Ons lichaam moet wennen aan de overgang naar het koude en donkere herfst- en winterseizoen. Daardoor verbranden we extra calorieën en dat maakt ons sneller moe. Ga op tijd naar bed en slaap uit wanneer het kan, zodat je goed uitgerust aan je dag begint. Vind je dit moeilijk? Doe het dan in kleine stapjes. Ga bijvoorbeeld eerst een kwartier eerder naar bed en bouw dit steeds verder uit.

Tip 6 – Eet winterse kost

In de zomer eten we graag lichte voeding, zoals een salade. Maar in het najaar krijgen we steeds meer zin in winterse kost als een stamppot of stoofpot. Dat komt omdat we door zo’n stevige maaltijd meer energie krijgen. Geef er in de herfst en winter lekker aan toe. Maak bijvoorbeeld een stamppot of soep met je favoriete herfstgroenten.

Bron: libelle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *