Minder zitten - meer bewegen - op kantoor - degezondheidsblog

Minder zitten en meer bewegen? Zo kom je van je (bureau)stoel af!

Nederland is Europees zitkampioen. Gemiddeld brengen we zo’n 9 uur per dag door in onze stoel of op de bank. Minder zitten en meer bewegen helpt om het risico op gezondheidsklachten te verlagen, zoals diabetes type 2, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Heb je een kantoorbaan of ben je minder mobiel, dan is het vaak een uitdaging om in beweging te blijven. Met deze tips blijf je lekker actief.

Tip 1 – Sta minimaal één keer per half uur op

Uit onderzoek blijkt dat dit al kan helpen om gezonder te blijven. Je vermindert zo direct de kans op diabetes type 2 en andere gezondheidsrisico’s door te veel zitten. Vergeet dus niet om regelmatig even de benen te strekken. Je kan natuurlijk simpel beginnen door op je smartphone een timer in te stellen, die elk half uur tot een uur een seintje geeft zodat je weet dat je in actie moet komen. Er zijn ook speciale apps voor je smartphone die je eraan herinneren om vaker op te staan, zoals Stand Up. Je bepaalt dan zelf om de hoeveel tijd je wilt opstaan en hoe lang je ‘sta- of wandelpauze’ duurt.

Vaker opstaan is niet alleen goed voor je spieren, gewrichten en bloedvaten, maar helpt volgens de bekende neuropsycholoog Erik Scherder ook om je hersenen in topconditie te houden. Zo kan lichaamsbeweging bijdragen aan een goede ontwikkeling en een goed functioneren van ons brein en zelfs de kans op dementie verkleinen.

Tip 2 – Vergader tijdens een wandeling of ga er bij staan

Overleggen doen we vaak op onze kont, maar waarom zou je dit niet staand kunnen doen? Ga bijvoorbeeld aan een hoge tafel staan tijdens de meeting. Staan op jouw werkplek alleen vergadertafels met stoelen? Ook dan kun je prima gaan staan, al voelt het in eerste instantie misschien een beetje vreemd. Je neemt meteen een actieve houding aan waardoor de concentratie optimaal blijft en het overleg duurt vaak een stuk korter als je staat, waardoor je weer tijd bespaart.

Nog beter: ga naar buiten! Ook tijdens een wandeling kun je vergaderen en een mooie omgeving in de buitenlucht geeft meer inspiratie dan een duffe kantoorruimte. Wie weet brengt het je op (creatieve) ideeën…

Tip 3 – Ga zelf koffie halen!

Ben jij zo’n medewerker die altijd met drinken halen wacht totdat een collega langskomt voor het thee- of koffierondje? Doe het lekker zelf! Alle extra stappen die je moet zetten om naar de koffieautomaat te lopen zijn toch weer mooi meegenomen. Pak ook telkens kleine kopjes, zodat je vaker terug moet om bij te vullen. En je kunt natuurlijk ook iets voor je collega’s halen. Sta je gelijk op de eerste plek bij ze!

Tip 4 – Houd bij hoeveel je beweegt

We weten allemaal dat meer bewegen goed is, maar soms kan het lastig zijn om de motivatie te vinden om daadwerkelijk te beginnen. Maak er een spelletje van om zo veel mogelijk stappen te zetten en stel jezelf doelen. Begin bijvoorbeeld eerst met 3 dagen per week 5000 stappen per dag en als dat eenmaal lukt, kun je uitbreiden naar 7000 en zo verder. Door je voortgang vast te leggen, heb je telkens weer iets om trots op te zijn.

Met een stappenteller of activity tracker kun je precies zien hoeveel je beweegt. Er zijn ook speciale apps die je motiveren om van je stoel af te komen, zoals de Actify Bewegen app. Deze app registreert hoeveel stappen je per dag zet en daagt je uit om actiever te worden aan de hand van missies, zoals ‘Loop elke dag met iemand anders’ of ‘Lopen voor korting op de dierentuin’.

Tip 5 – Neem een (kantoor)hond!

Een hond is niet alleen gezellig, maar maakt ook gelukkiger en gezonder. Als we contact maken met zo’n beestje gaat de aanmaak van het gelukshormoon oxytocine omhoog en daalt de bloeddruk. Niet voor niets nemen steeds meer bedrijven een kantoorhond.

En natuurlijk moet het dier een paar keer per dag even naar buiten, dus heb je geen excuses meer om te blijven hangen op je bureaustoel. Ga dus regelmatig een frisse neus halen met de trouwe viervoeter. Wissel af of ga samen met collega’s, zodat iedereen lekker in beweging blijft. Een wandeling maken tijdens je werkdag bevordert ook nog eens de creativiteit. Daarnaast blijkt dat werknemers dankzij een kantoorhond met meer plezier naar hun werk gaan en dat het ziekteverzuim afneemt. Win-win!

Tip 6 – Doe een kleine workout (dat kan gewoon in je stoel!)

Een uitstapje naar de koffieautomaat, een lunchwandeling of een tochtje naar het bureau van die collega om iets te vragen: allemaal manieren om jezelf even uit die stoel te krijgen. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om te sporten achter je bureau. Met de app 1 Minute Desk Workout krijg je op je smartphone elk uur een herinnering dat het tijd is om een zittende of staande oefening te doen: van je vingers strekken tot het omhoog liften van de tafel. Elke oefening duurt maximaal een minuutje, dus je kunt het makkelijk even tussendoor doen.

Tip 7 – Ruil de bureaustoel ook eens in voor een zitkussen of fitnessbal

Zit je veel, dan is het essentieel dat je daarbij een goede zithouding aanneemt. Een wiebelkussen of ergonomisch zitkussen ondersteunt een gezonde zithouding en helpt om rugpijn, bekkenbodemklachten en andere klachten door verkeerd zitten te voorkomen doordat je al zittend je spieren traint.

Naast deze kussens heb je de fitnessbal. Vaak wordt zo’n bal gebruikt voor oefeningen bij sport of revalidatie, maar ook op kantoor als gezond alternatief voor de bureaustoel. Wiebelkussens, ergonomische zitkussens en fitnessballen zijn ideale hulpmiddelen om een gezonde én actieve zithouding aan te nemen. Zorg er wel voor dat je niet continu op hetzelfde zitoppervlak blijft zitten, maar voldoende afwisselt tussen een bureaustoel, fitnessbal of wiebelkussen. Je hoeft je bureaustoel dus niet direct af te schrijven.

Tip 8 – Geef het goede voorbeeld!

Is minder zitten en meer bewegen voor jou inmiddels gesneden koek? Goed bezig! Nu is het tijd om je kennis te delen en anderen te motiveren. Stuur bijvoorbeeld via de mail een uitnodiging naar je collega’s voor de lunchwandeling, daag ze uit om jouw beweegrecord te verbreken of deel de tips uit dit artikel. Zet ‘m op!

Meer tips?

Bekijk dan ook eens ons eerdere blogartikel over een gezonde zithouding.

Buddy nodig? Wij helpen graag bij een gezonde leefstijl!

Shopvoorgezondheid is een webshop, gespecialiseerd in producten op het gebied van gezondheid, veiligheid en wellness. In ons assortiment vind je allerlei gezondheidsartikelen, zoals bloeddrukmeters, cholesterolmeters, weegschalen en nog veel meer. Je kunt bij ons ook terecht voor zakelijke bestellingen. En we helpen je graag met een persoonlijk productadvies. Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *