tips-tegen-een-herfstdepressie-degezondheidsblog

Minder bekende, maar effectieve tips tegen een herfstdip

Op Internet vind je allerlei tips tegen een herfstdip. Ook wij plaatsten eerder al een blog met 6 handige tips tegen zo’n najaarsdip. Maar we vonden nog een paar minder bekende tips die we graag met je willen delen.

Onze tips tegen een herfstdip

1 . Op tijd opstaan

Hoe donkerder en kouder het is, hoe moeilijker we uit ons bed komen. Vaak is een verstoring in onze biologische klok door het lichttekort de boosdoener bij een herfst- of winterdip. Sta daarom elke dag op tijd en rond hetzelfde tijdstip op. Als je echt moeite hebt om op te staan of humeurig van de wekker wordt, dan is een wake-up light handig.

2. Lachenvrolijke vrouw

‘Lachen is gezond’, wordt vaak gezegd. En hoe cliché het ook klinkt: het is wel waar. Lachen zou de bloedstroom naar onze hersenen verkoelen en een koel brein zorgt voor een vrolijke stemming. Lach daarom elke dag, ook al is het niet helemaal oprecht. Volgens de Facial Feedback Hypothese beïnvloedt je gezichtsuitdrukking je stemming: je gaat je vanzelf vrolijker voelen als je een lach op je gezicht tovert. Dus heb je een mindere dag: fake it ‘till you make it!

3. Warm aankleden

Waarschijnlijk heb je je zomerkleding al verruild voor een wintergarderobe, maar toch willen we benadrukken dat het belangrijk is om je warm aan te kleden. Als je het koud hebt, verbruikt je lichaam meer energie om warm te worden en daardoor word je sneller moe. Warm aankleden zorgt er voor dat je meer energie overhoudt voor andere dingen. Heb je het ’s nachts in bed vaak koud, dan is een elektrische deken een echte uitkomst.

chocolade4. Pure chocolade eten

Veel mensen zijn gek op chocolade en dat is niet gek. Naast dat het erg lekker is, bevat chocolade een stofje dat ons tijdelijk oppept. Wel geldt hierbij: hoe puurder de chocolade, hoe meer er van dit geluksstofje in zit.

 5. Sporten

Door een herfstdip zijn we erg moe en moeten we er vaak niet aan denken om te sporten. Toch is beweging erg belangrijk. We maken hierbij een stofje aan dat ervoor zorgt dat we ons goed voelen. Dit stofje werkt langer door dan het stofje uit de pure chocolade. Dus eigenlijk kun je beter die chocolade laten staan en lekker gaan sporten. Daar val je ook nog eens van af. Je kunt natuurlijk lekker binnen in de sportschool trainen, maar hardlopen is nog effectiever! Nog nooit eerder aan het hardlopen gegaan? Dan vind je hier een hardloopschema voor beginners.

Daglicht

Zoals je ziet, kun je best makkelijk symptomen van een herfstdip verminderen. Heb je echter last van een erge dip, meer richting een winterdepressie, dan kan het helpen om veel buiten te wandelen en iedere ochtend voor een daglichtlamp te zitten. Zo’n speciale lichttherapielamp compenseert het tekort aan daglicht in het najaar, dat ons een moe en somber gevoel geeft. Lichttherapielampen zijn erg effectief en zonder doktersverklaring verkrijgbaar.

Bron: libelle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *