lichtwekker - wake-up-light - beter wakker worden

Goedemorgen! Beter wakker worden met een lichtwekker

Goedemorgen! Was het voor u ook weer moeilijk om vanochtend uit bed te komen? Dan bent u niet de enige. Het is ’s ochtends langer donker en dat maakt het voor ons vaak moeilijk om goed wakker te worden en op te staan uit ons warme bed. Want buiten is het ook nog koud. Het najaar is begonnen en dat is goed te merken.

Uitgerust opstaan

Op tijd naar bed gaan is vaak een goede oplossing om ’s ochtends beter op te kunnen staan. Maar niet iedereen wil of kan op tijd naar bed. En als u dan ook nog eens wakker wordt gemaakt door een vervelend alarm van de wekker, dan is een ochtendhumeur niet ondenkbaar. Maar gelukkig is er iets voor de niet-vroege vogels onder ons: een wake-up Light. Dat is een wekker die u wekt met licht: een lichtwekker. Doordat uw hersenen al een signaal krijgen dat het dag wordt (de lichtwekker geeft langzaamaan steeds meer licht en dat krijgen uw ogen binnen, door de oogleden heen), wordt u rustiger en uitgeruster wakker. U kunt er een melodietje, natuurgeluid of radio bij af laten spelen. Wat wel handig is, is om te kijken of de wake-up Light meer dan 1 alarmtijd heeft (denk aan een verschil in tijd om op te staan doordeweeks en in het weekend) of dat het instellen of uitzetten van de alarmtijd heel gemakkelijk gaat.

zonsopkomst wake-up Light

Moeite met in slaap vallen

En wie ’s avonds moeit heeft met in slaap vallen, kan een paar dingen doen. Zo wordt er gezegd dat nog laat op de avond cafeïne drinken (dat zit vaak in koffie, thee, chocolademelk en cola bijvoorbeeld) niet handig is. Het is dus verstandig om die drankjes te laten staan. En ook het gebruik van onze smartphones tot laat heeft een slechte invloed op ons slaapgedrag, want het licht van onze smartphone zou ons dag- en nachtritme verstoren. Maar die smartphone laten liggen is voor sommigen een echte uitdaging. Een wat makkelijkere manier om beter in slaap te vallen is weer een wake-up Light. Maar dan wel eentje die ook een zonsondergang-functie heeft. Door het licht op de slaapkamer geleidelijk te dimmen, krijgen onze hersenen een signaal dat het tijd is om te slapen en worden we zo lekker moe.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *