Fitter wakker worden door een ochtendritueel

Een goed ochtendritueel is dé manier om je ochtenden fitter aan te vliegen, je energieker te voelen en je dagen een stuk productiever te maken. In dit artikel deelt gastblogger Matthijn Tromp van NLbewustgezond een aantal goede ochtendrituelen met je zodat het eerste uur van je dag al niet meer stuk kan!

Hoe word jij, op een doordeweekse dag, ’s ochtends wakker en hoe verloopt jouw eerste uur van de dag?
Laat mij raden; de wekker gaat, snel douchen, ontbijt maken, kinderen op tijd naar school zien te krijgen…. Er is veel haast, weinig tijd en je bent blij dat je niet al te laat naar je werk kunt vertrekken.

En hoe is het dan met de rest van je dag gesteld? Veel taken, deadlines, meetings, mailtjes beantwoorden, telefoontjes plegen en nog meer taken volbrengen? Aan het einde van de dag weet je amper nog wat je allemaal gedaan hebt. Moe en uitgeblust plof je ’s avonds op de bank. En weet je wat er morgen gebeurt? Dan herhaalt het hele circus zich weer!

Zeg eens eerlijk; hoe voel jij je eigenlijk zo ’s ochtends vroeg? Allesbehalve Zen? Dit kan anders en een goed ochtendritueel gaat je enorm helpen om je een stuk fitter te voelen zodat je meer uit je dag kunt halen.

Waarom helpt een ochtendritueel?

Ken je de kreet:

“If you win the first hour of the day, you win the day”

Dat is niet zomaar een kreet. Het blijkt namelijk dat je dag een stuk beter verloopt wanneer je het eerste uur van de dag al goed doorkomt.

Er bestaat zelfs een zogenaamde 5 AM Club. Deze club is een initiatief van de management guru, humanitarian en public speaker Robin Sharma. Sharma adviseert zijn CEO, ondernemers, miljonairs-, miljardairs- en Fortune 500 klanten al jaren om eerder op te staan en om een goed ochtendritueel te hanteren.

Lees de onderstaande 8 tips voor je ochtendritueel eens door en bepaal voor jezelf welke jij vrij gemakkelijk zou kunnen toepassen.

1. Sta eerder op

Kom jij ’s ochtends altijd een kwartier tekort? Is het altijd een race tegen de klok om alles gedaan te krijgen?
Al dat gestress in de ochtend heeft een behoorlijke impact op je gemoedstoetstand en je energieniveau.

Waarom sta je dan niet gewoon 15 minuten eerder op? Juist die 15 minuten kunnen een enorm verschil maken.
Of nog beter, waarom sta je niet 3 kwartier eerder op? Tijdens de 45 minuten die je eerder opstaat kun je meerdere dingen doen waardoor je je energieker zult voelen zodat je dag productiever worden.

Er is slechts 1 ding wat je niet meer moet doen tijdens het eerste uur van de dag; je mobiel checken. En dat is dan direct een leuk bruggetje naar het volgende ritueel dat je in de ochtend goed kunt uitvoeren; het eerste uur van de dag niet op je telefoon zitten.

2. Kijk niet naar je mail, het nieuws of je social media feed

Een goed ochtendritueel is om je telefoon gedurende het eerste uur van de dag niet te gebruiken. Waarom niet? Omdat het belangrijk is dat jij je gedachten rustig op een rijtje zet en je rustig gaat voorbereiden op de dag.

Het nieuws is meestal negatief en social media berichten laten vaak de meest leuke kant van je online vrienden zien. En het is ook niet handig om direct aan je zakelijke mail te beginnen.

Wat heeft het voor zin om berichten te lezen van een twitterende Amerikaanse president, of van een mogelijk naderende recessie? Waarom zou je tijdens het eerste uur van de dag nieuws willen weten over een Brexit, of over het invoeren van een nieuwe maximumsnelheid?

Het is belangrijk dat jij je eigen plan maakt voor de dag die gaat komen. Ook is het belangrijk dat je overzicht creëert. Dit doe je bijvoorbeeld door een dagplanning op te stellen.

3. Schrijf en maak een planning

Houd iedere dag een soort dagboekje bij waarin je vastlegt wat je bezighoudt, met welke projecten je bezig bent, wat je graag wilt doen, wat je gisteren hebt gedaan en wat je vandaag van plan bent te doen.

Dit hoeft helemaal niet lang te duren. Het hoeft maar 5 minuten te zijn. Schrijf gewoon een paar regels op.
Het noteren van wat je bezighoudt en een dagplanning maken zorgt voor ruimte en overzicht in je hoofd. Je voelt je daardoor een stuk minder druk en opgejaagd. Daarnaast ontdek je vanzelf waar je prioriteiten liggen.

4. Mediteer en visualiseer

Een goed ochtendritueel is ook om te mediteren. Meditatie is wetenschappelijk bewezen goed voor je brein, je humeur en daarmee je productiviteit. Het maakt bepaalde stofjes los, die ervoor zorgen dat je je automatisch goed voelt. Ook het mediteren hoeft niet lang te duren. Tussen de 5 en de 10 minuten per dag kan al genoeg zijn.

Na je korte meditatie is het ook een goede gewoonte om je doel van de dag of je dagdoelen te visualiseren. Beeld je letterlijk in wat jij vandaag wilt bereiken. Zie het voor je, zo concreet mogelijk. Ga jij vandaag bijvoorbeeld een presentatie geven? Zie dat dan voor je. Sta je voor de klas? Beeld jezelf dan in dat je les staat te geven, op de best mogelijke manier die je maar kunt. Wil jij de reden zijn dat iemand lacht vandaag? Stel je dan een situatie voor, die vandaag zou kunnen plaatsvinden, waarin jij iemand blij maakt.

Het doel van de techniek van visualisatie is om je taken helder voor jezelf uiteen te zetten, zodat je mentaal voorbereid bent. Dit creëert rust in je hoofd en daarmee zorg je er bijna automatisch voor dat je positieve gevoelens en minder stress ervaart.

5. Even zweten

Een ander goed ochtendritueel is om even lekker te zweten. Ook dit hoeft weer niet lang te duren. Je hebt er maar 7 minuten voor nodig. Lichaamsbeweging is wetenschappelijk bewezen dé manier om je brein en je lijf te activeren voor de rest van de dag. De neurotransmitters die in deze 7 minuten vrijkomen hebben een positief effect op je energieniveau en daarmee je productiviteit.

De 7 Minute Work-out is hier uitermate geschikt voor. Deze work-out is gebaseerd op uitvoerig onderzoek naar de meest efficiënte mate van lichaamsbeweging op je brein, je spieren en je productiviteit.

6. Koude douche

Een goed ochtendritueel is ook het nemen van een koude douche. Toegegeven, die is niet voor iedereen weggelegd, omdat het wel even doorbijten is. Maar wanneer je eenmaal klaar bent, dan voel je je super fit en fris.

Het koude water stimuleert de bloedsomloop en het blijkt ook nog eens je immuunsysteem te versterken. Een sterker immuunsysteem helpt je om minder vatbaar te zijn voor ziektes. En dat is natuurlijk helemaal handig om je energiek en fit te voelen.

7. Een goed ontbijt

Tal van succesvolle mensen stellen dat je je lichaam moet voeden met de juiste voedings- en bouwstoffen. Dit houdt in veel gezonde vitaminen en mineralen, zo veel mogelijk onverzadigde vetten, genoeg eiwitten en de juiste koolhydraten eten.

Vind je het ingewikkeld om ’s ochtends gezonde keuzes te maken? Probeer dan eens om een paar keer per week een glas rode bietensap te drinken. Bietensap bevat een stofje waardoor je bloedvaten een beetje wijder worden. Daardoor kan er meer zuurstof door de bloedvaten getransporteerd worden en dat biedt voordelen voor je prestaties.

De juiste voeding voorziet je lichaam van de broodnodige energie, zodat je een stuk productiever kan zijn. Daarnaast zorgt gezonde en gevarieerde voeding er ook nog eens voor dat allerlei hormonen en neurotransmitters goed werken, waardoor je je gelukkig, dankbaar en blij voelt.

8. Drink koffie

Koffie blijkt een bijzonder gezond drankje. Het zit vol met antioxidanten en het zorgt ervoor dat je net wat scherper kan denken. Daarom is een kopje koffie drinken een goed ochtendritueel.

Heb je er weleens aan gedacht om grasroomboter in je koffie te doen? Je noemt dit Bulletproof koffie. Dit is gewoon zwarte koffie, gemixt met een eetlepel grasroomboter en een theelepel kokosolie. Je hebt echt grasroomboter nodig en kokosolie die MCT vetten bevatten. MCT staat voor medium chain triglyceriden. Deze vetten zijn goed voor onder andere je hersenen.

Bulletproof koffie smaakt een beetje zoals een latte met wat schuim. Het grote voordeel van bulletproof koffie is dat het enorm verzadigend is. Door de goede voedingsvetten blijf je vaak verzadigd tot de lunch en zou je het ontbijt zelfs kunnen overslaan.

Dit blogartikel is geschreven door onze gastblogger Matthijn Tromp van de blog NLbewustgezond.nl. Al jaren informeert Matthijn vele mensen over de enorme voordelen van een gezonde levensstijl. Iedereen weet zelf ook wel dat gezonder eten, meer bewegen, meer slaap en minder stress goed is voor de gezondheid en je gewicht. Maar ja, zet het maar eens om. Dat is nou precies waar Matthijn je mee helpt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *