Vitamine D - corona - covid-19 - vitamine d-tekort

Kan extra vitamine D slikken helpen tegen Covid-19?

Nu de wintertijd officieel is begonnen en thuiswerken steeds meer de norm is geworden, komen we nog maar weinig buiten en krijgen we minder vitamine D binnen. Deze vitamine, die we aanmaken onder invloed van zonlicht, is essentieel voor een goede weerstand. Maar helpt vitamine D ook tegen corona? Wij vertellen je graag meer.

Vitamine D, ook wel bekend als de zonnevitamine, is essentieel voor een goede gezondheid. Het draagt onder andere bij aan een goed werkend immuunsysteem, een gezonde bloeddruk en de aanmaak van sterke botten. We hebben zonlicht nodig om vitamine D aan te maken, maar vaak is de zon in Nederland niet sterk genoeg om er voldoende van binnen te krijgen. Daarom hebben veel Nederlanders een vitamine D-tekort door het gebrek aan daglicht in de herfst en winter. Dit kun je dan merken aan gezondheidsklachten als vermoeidheid, spier- en gewrichtspijn en gevoelig tandvlees.

Doordat we sinds de uitbraak van het coronavirus meer thuiswerken en dus meer binnen zitten, vangen we nog minder natuurlijk licht op waardoor een tekort kan ontstaan. Door extra vitamine D te slikken, kun je toch voldoende van deze zonnevitamine binnen krijgen.

Vitamine D en corona

Verschillende dokters, hoogleraren en wetenschappers pleiten ook voor het preventief innemen van vitamine D-pillen tegen Covid-19. Vanwege de positieve effecten van vitamine D op je immuunsysteem zou dit de kans op corona verkleinen. En als je toch het coronavirus oploopt, dan zou vitamine D ervoor kunnen zorgen dat je er minder ziek van wordt. Maar is dit ook zo?

Hoewel meerdere experts volmondig ‘ja’ zeggen tegen extra vitamine D is nog niet bewezen dat dit echt werkt tegen infectieziektes, zoals corona. Toch kan het geen kwaad om extra vitamine D in te slikken. De kans dat je er te veel van binnen krijgt, is erg klein mits je het niet langdurig slikt en daarbij meer neemt dan de aanbevolen hoeveelheid. Bovendien is het voor veel Nederlanders geen overbodige luxe aan om extra vitamine D te slikken vanwege het lichttekort in de donkere tijd van het jaar. Zeker voor ouderen, kleine kinderen, mensen met een getinte huidskleur, zwangere vrouwen en mensen die werken in ploegendiensten kan een vitamine D-supplement een goede aanvulling op de voeding zijn.

Bronnen van vitamine D

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Door blootstelling aan UV-B-straling op de huid krijgt het lichaam een signaaltje om vitamine D aan te maken. Daarnaast kun je vitamine D deels uit voeding halen. Het zit onder andere in vette vis, zoals zalm of makreel. Je vindt deze vitamine ook in eieren en vlees en het wordt wel eens toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Heb je het vermoeden dat je een vitamine D-tekort hebt? Dan hebben wij nog wat tips voor je.

Tips om een vitamine D-tekort te voorkomen

 

Tip 1 – Zoek de buitenlucht op!

Ga elke dag minimaal 15 tot 30 minuten naar buiten, zodat je zo veel mogelijk zonlicht opvangt. Dit doe je het beste tussen 11.00 en 15.00 uur, omdat het zonlicht dan het sterkst is. Houd je hoofd en handen onbedekt om optimaal te profiteren van het licht. Wandelen in de buitenlucht is niet alleen goed voor het aanleggen van een vitamine D-voorraadje, maar ook voor je hart en bloedvaten, bloedsuiker, weerstand en mentale gezondheid. In de lente en zomer kun je jezelf insmeren met een zonnebrandcrème om verbranding door de zon tegen te gaan.

Tip 2 – Slik een vitamine D-supplement

Wil je zeker weten dat je voldoende vitamine D binnen krijgt? Dan kun je een supplement gebruiken. Er zijn 2 vormen van vitamine D: D2 (plantaardige vorm) en D3 (dierlijke vorm). Je kunt het beste kiezen voor vitamine D3 in plaats van D2, omdat D3 beter wordt opgenomen door het lichaam.

Natuurlijk is het ook goed om te weten hoeveel vitamine D je dan per dag nodig hebt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op 10 microgram. Ben je boven de 70 jaar? Dan is 20 microgram per dag het advies.

Tip 3 – Ga voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon

Als je gezond en gevarieerd eet, heb je niet altijd extra vitaminen nodig. Door minimaal 1 keer per week vette vissoorten als zalm bij de maaltijd te nemen, boter op je brood te smeren en voldoende eieren te eten, krijg je ook al wat meer vitamine D uit voeding binnen.

We hopen dat we nu al je vragen over vitamine D beantwoord hebben. Mocht je toch nog een vraag voor ons hebben, dan kun je altijd een reactie achterlaten. Voel je je in de donkere tijd vaak moe en somber doordat je je te weinig buiten komt? Dan is een daglichtlamp of lichttherapiebril meer geschikt dan een vitamine D-supplement. Lees ook even ons eerdere blogartikel hierover.

Persoonlijk advies nodig? Wij helpen graag!

Shopvoorgezondheid is een webshop, gespecialiseerd in producten op het gebied van gezondheid, veiligheid en wellness. In ons assortiment vind je allerlei gezondheidsartikelen, zoals voedingssupplementen, glucosemeters, bloeddrukmeters, daglichtlampen, luchtreinigers en nog veel meer. En we helpen je graag met een persoonlijk productadvies. Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *