vitamine d-en-lichttherapie-degezondheidsblog

5 tips voor positief denken bij een winterdip

Veel mensen voelen zich in de donkere tijd van het jaar wat somberder dan in het voorjaar. Er zijn veel manieren om een herfst- of winterdip te voorkomen of de klachten te verminderen. Met deze tips ga je optimistisch het najaar in.

Tip 1 – Bewust ademen

Veel mensen zijn (zonder dat ze het merken) gespannen. Daarom is het belangrijk om elke dag voldoende rust en ontspanning te creëren. Dat kan al met een simpele ademhalingsoefening. Probeer eens vaker langer uit te ademen. Bijvoorbeeld: 3 tellen inademen, adem even vasthouden en dan 6 tellen uitademen. Tijdens een uitademing gaat het hart langzamer slaan en komt het hele lichaam tot rust. Op YouTube vind je allerlei video’s met geleide meditatie-oefeningen om het makkelijker te maken.

Tip 2 – Schoonheid in kleine dingen zien

Door open te staan voor schoonheid kun je stress verminderen. Er is zo veel moois te zien, maar vaak zien we dat niet door de drukte van alledag. Het loont om ook eens wat bewuster stil te staan bij wat je ziet, hoort, ruikt en voelt. Kijk vaker aandachtig naar je omgeving. Benoem voor jezelf wat mooi is, sla die beelden op in je geheugen en probeer deze beelden later weer voor de geest te halen. Hoe meer je je brein traint in het waarnemen van schoonheid, hoe vaker je het in de kleine dingen gaat zien.

Tip 3 – Positief dagdromen

Ben je vaak geneigd om negatief te denken? Probeer dan eens een ‘droomleefregel’ te formuleren, zonder erbij na te denken of het wel realistisch is. Daarbij maak je een levendige voorstelling van iets positiefs. Dit helpt je om een positiever gevoel te krijgen. Een voorbeeld van een droomleefregel van iemand die denkt dat niemand hem ziet staan, kan zijn: ‘De wereld ligt aan mijn voeten.’

Tip 4 – Jezelf verrassen

Ergens enthousiast over zijn geeft energie. Bedenk welke dingen jou enthousiast maken. Probeer dat vaker te doen en voeg steeds nieuwe ideeën toe. Ook kun je jezelf verrassen met kleine vernieuwingen, zoals een nieuw recept uitproberen of een workshop doen.

Tip 5 – Vaker genieten

Als je je somber voelt, kost het meer moeite om positief te denken en echt te genieten van het leven. Schrijf daarom iedere avond 3 dingen op die je fijn vond aan de dag. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Dat helpt je om fijne situaties bewuster te beleven, om er meer van te genieten en om meer mooie herinneringen op te slaan.

Hoe graag je ook optimistischer wil zijn: het kost natuurlijk wel even tijd om jezelf ook echt optimistischer te voelen als je een winterdip hebt. Kies daarom oefeningen die het beste bij jou passen en doe ze elke dag. Hoe meer je oefent, hoe beter je hersenen getraind worden in positief denken.

Meer tips tegen een herfstdip, winterblues of najaarsdip

Last van een herfstdip? Dit helpt!
Najaarsdip? Krijg meer energie met onze voedingstips!

Bron: psychologiemagazine.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *